Pe piaţa din România au apărut mai multe servicii de ride-sharing care îţi permit să împarţi maşina cu alte persoane care merg în aceeaşi direcţie cu tine, pentru a reduce costurile cu transportul.
În prezent, maşina personală, autocarul, trenul şi, în unele cazuri rare, avionul sunt mijloacele de transport pe care le ai la dispoziţie pentru a merge în concediu sau pentru a ajunge într-o anumită localitate în scopuri personale.
Fiecare dintre acestea are avantaje şi dezavantaje, în funcţie de confortul pe care îl doreşti, intervalul de timp în care trebuie să ajungi la destinaţie sau preţul pe care trebuie să îl plăteşti pentru călătorie.
De ceva timp, pe piaţa din România au apărut însă mai multe servicii inovatoare de ride-sharing. Astfel, o persoană care călătoreşte cu maşina personală într-o anumită localitate se poate înscrie în cadrul unui astfel de serviciu pentru a lua cu ea şi alte persoane care merg în aceeaşi direcţie. Proprietarul maşinii cere un anumit preţ pentru călătorie prin care îşi reduce practic cheltuielile cu carburantul, iar în cele mai multe cazuri preţul solicitat este mai mic decât cel practicat de companiile de transport cu autocarul sau de CFR pe calea ferată.
De cealaltă parte a baricadei, dacă vrei să ajungi într-o anumită localitate sau să pleci în concediu poţi căuta pe serviciile de ride-sharing persoane care călătoresc în aceeaşi direcţie ca şi tine. După ce analizezi profilul persoanei care oferă o astfel de cursă, o poţi contacta pentru a stabili toate detaliile, inclusiv ora şi locul plecării. Clientul are drept avantaje plata unui preţ mai mic decât în cazul metodelor tradiţionale de transport şi un timp mai scurt petrecut pe drum, întrucât autocarul şi trenul sunt de regulă mai lente chiar şi atunci când sosesc la timp. Singurul mijloc de transport cu adevărat rapid este avionul, însă rutele interne sunt încă destul de rare şi leagă doar principalele oraşe între ele, fără posibilitatea de a călători la mare sau în centrul ţării.
În plus, această metodă de transport poate oferi şi o bună oportunitate de socializare între partenerii de drum şi, de ce nu, oportunitatea unei prietenii.
În cele mai multe cazuri, nu există o regulă anume cu privire la numărul de locuri disponibile în maşină. Astfel, o persoană care călătoreşte singură poate lua una, două sau alte trei persoane, iar cuplurile pot opta să meargă spre mare cu alte două persoane. Prin urmare, o astfel de soluţie este practică chiar şi atunci când călătoreşti cu jumătatea ta mai bună.
În prezent, pe piaţa din România există cel puţin 5 servicii de ride-sharing. Unele sunt populare, altele au în baza de date doar câteva curse. Noi îţi explicăm principalele caracteristici ale fiecărui serviciu pentru că tu să alegi unul (sau mai multe) pe care să le foloseşti atunci când vrei să pleci undeva într-un mod inedit şi ieftin.
BlaBlaCar
În ciuda numelui său mai puţin serios, BlaBlaCar este de departe cel mai profesionist serviciu de ride-sharing disponibil pe piaţa din România. Serviciul a fost înfiinţat în Franţa în 2006, iar în prezent are 30 de milioane de utilizatori în 22 de ţări.
Pentru a utiliza serviciul, trebuie doar să cauţi ruta pe care vrei să călătoreşti. De exemplu, la ora redactării acestui material, pentru o călătorie Bucureşti – Constanţa există 66 de curse disponibile, iar rezultatele le poţi filtra după numeroase criterii: ziua plecării, ora plecării sau preţ. În plus, poţi alege să vezi doar cursele la care utilizatorii au adăugat fotografii personale, tipul de maşină disponibilă sau nivelul de experienţă al şoferului în cadrul serviciului. De asemenea, fiecare cursă poate include detalii precum fereastra de timp în care se poate decala plecarea, cât de mare poate fi bagajul pe care îl poţi transporta, dacă poţi aduce un animal de companie sau dacă poţi fuma în maşină.
După ce alegi o cursă care îndeplineşte principalele tale criterii, ai posibilitatea să studiezi în amănunt profilul şoferului. Astfel, BlaBlaCar îţi spune dacă şoferul are numărul de telefon verificat, adresa de e-mail verificată, numărul de prieteni de pe Facebook şi LinkedIn, totul pentru a garanta siguranţa partenerului de călătorie.
Cele mai importante sunt probabil review-urile scrise de alte persoane care au călătorit cu respectivul şofer, iar dacă totul este în regulă şi după acest punct îi poţi trimite un mesaj prin intermediul platformei pentru că ulterior să primeşti numărul lui de telefon şi să stabiliţi împreună toate detaliile.
Serviciul poate fi utilizat şi prin intermediul aplicaţiei disponibilă pentru sistemul de operare Android şi telefoanele iPhone.
4inmasina
Un alt serviciu de ride-sharing poartă numele sugestiv de 4inmasina şi este un produs românesc. Principiul de utilizare este similar cu cel de la BlaBlaCar şi permite o filtrare a rezultatelor inclusiv în funcţie de permisiunea de a transporta copii sau de prezenţa unui suport pentru biciclete. O altă facilitate suplimentară este că poţi solicita o cursă între două localităţi, însă acest lucru nu măreşte practic şansele ca alţi utilizatori să ofere exact acea cursă.
Există însă două diferenţe majore faţă de BlaBlaCar. În primul rând, nu există nicio sumă solicitată în mod direct pentru a face o astfel de călătorie, întrucât nicăieri nu se menţionează costul transportului. Totuşi, cel mai probabil şoferul îţi va solicita o sumă pentru a acoperi o parte din cheltuielile cu carburantul, însă acest lucru se face probabil de comun acord după iniţierea contactului.
În al doilea rând, serviciul permite unui client să contacteze un şofer prin telefon fără să-şi facă cont, un element mai puţin benefic pentru şoferii care se înscriu în platformă, întrucât nu pot avea nicio garanţie asupra clienţilor care îi apelează prin această metodă.
Totuşi, de departe, principala problemă este reprezentată de numărul mult mai mic de curse disponibile. Astfel, la ora redactării acestui material există doar 12 curse disponibile, oferite de numai 4 utilizatori diferiţi, iar niciuna dintre curse nu este pe rutele Bucureşti – Constanţa sau Bucureşti – Braşov.
Autostopul
Probabil cel mai intuitiv nume pe care îl putea avea un serviciu de acest gen. Autostopul are o interfaţă mai puţin spectaculoasă şi oferă mai puţine detalii despre şofer, însă în acelaşi timp îţi permite să vezi numărul de telefon al şoferului chiar şi fără să ai cont. Ceea ce, evident, nu este tocmai în avantajul şoferului, care poate fi sunat fără să ştie cu ce fel de client are de-a face.
În schimb, la fel ca şi BlaBlaCar, serviciul permite şoferului să stabilească un preţ concret pentru cursă, în funcţie de propriile sale preferinţe. Acest lucru te scuteşti practic de eventuale negocieri inutile cu şoferii, aşa cum se întâmpla probabil în cazul serviciului 4inmasina.
Din păcate, la fel ca şi 4inmasina, şi acest serviciu are un număr scăzut de curse: în momentul editării textului, doar 4 curse erau disponibile, niciuna spre destinaţii populare precum Constanţa sau Braşov. Iar acest lucru împiedica dezvoltarea site-ului atât ca număr de şoferi înscrişi, cât şi ca număr de clienţi înregistraţi în sistem.
Ia-macutine
Ia-macutine se laudă cu peste 8.000 de anunţuri pentru ridesharing, însă acest servicu este în mare parte diferit de BlaBlaCar. Practic, deşi pe ruta Bucureşti – Constanţa am găsit nu mai puţin de 360 de rezultate, cele mai multe dintre ele proveneau de la diverşi şoferi care se ocupă zilnic cu transportul de persoane pe distanţe lungi, iar multe dintre anunţuri erau publicate cu 1-2 ani în urmă.
În plus, în cazul celor mai multe curse, preţul călătoriei nu este specificat, singura menţiune fiind că acesta este negociabil, fără să se ofere alte amănunte. De asemenea, detaliile despre şoferi sunt aproape inexistente, iar interfaţa aplicaţiei este mai degrabă rudimentară şi învechită. Prin urmare, noi îţi recomandăm să eviţi acest serviciu şi să te orientezi spre altele.
Ia-macutine, un serviciu pe care este mai bine să-l eviți.
Sursa: www.giz.ro